УУЛ УУРХАЙН КОМПАНИУДАД ШАТАХУУН НИЙЛҮҮЛДЭГ НЭГ Ч ТҮГЭЭХ СТАНЦ ХААГААГҮЙ
Эдийн засгийн сэтгүүлчдийн "Өөрчлөгч" клуб 2018 оны эхний хэлэлцүүлгээ "Шатахууны үнэ ханш эдийн засагт үзүүлэх үр нөлөө” сэдвээр эхэллээ.
Уг хэлэлцүүлэгт УУХҮЯ-ны Түлшний бодлого зохицуулалтын газрын дарга Ч.Чулуунбат, МҮХАҮТ-ийн ерөнхийлөгч Б.Лхагважав оролцож байна.
Жижиглэн хэрэглэгчид хомсдолтой нүүр тулсан бол уул уурхайн компаниуд гэх мэт томоохон ААН-үүд хэвийн ажиллаж байна.
Манай улсад нийт 100 ААН шатахуун импортлох тусгай зөвшөөрөлтэйгээс одоо 87 ААН үйл ажиллагаа явуулж байна.
Гэвч шинэ оны дараахнаас жижиглэн худалдааны хомсдол үүсэж, зарим шатахуун түгээх станцууд борлуулалтаа хумин, засвартай хэмээн зарим станцаа хаасан. Мөн хамгийн өргөн хэрэглэдэг шатахуун болох АИ 92-ийн борлуулалт буурсан юм. Иймд шатахууны хангамж хэд хоногийн нөөцтэй байгаа, үнэ өсвөл ямар хэмжээтэй өсөх, өсөх бодит үндэслэл бий юу зэрэгт хариулт авахаар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулжээ.
УУХҮЯ-ны Түлшний бодлого зохицуулалтын газрын дарга Ч.Чулуунбат: 2016 оны наймдугаар сард Засгийн газрын тогтоолоор Шатахууны үнийг зохицуулах зөвлөлийг төр, хувийн хэвшил, иргэний нийгмийн байгууллагын оролцоотой (нийт 9 гишүүнтэй) байгуулсан. Бид нийт 8 удаа хуралдсан. Энэ зөвлөл хуралдаад зөвлөмж гаргадаг. Бид хамгийн сүүлд буюу энэ сарын 9-нд хуралдаад өргөн хэрэглээний бүтээгдэхүүн болох А 80, 92 түлшний үнэ, хангамжийг хэвээр үлдээх, Евро 5, дизель түлшний үнийг хэрэглэгчдэд дарамт болохгүйгээр, үе шаттайгаар зах зэлийн горимд шилжүүлэх шийдвэр гаргасан. Эс бөгөөс хангамжид саатал үүсэх эрсдэлтэй. Хэрэглэгч тодорхой ачаалал үүрэхээс өөр аргагүй. Валют руу шилжүүлбэл нэг литр авто бензиний үнэ 67-70 цент буюу бусад улс орнуудын үнээс доогуур байна. Дэлхийг дунджаас 3 цент доогуур.
Зөрчлийн тухай хууль өнгөрсөн долдугаар сараас хэрэгжиж эхэлснээр өдрийн цагаар шатах, тослох материал түгээхийг хоригложээ. Иймд түгээлт саатан, авто бензиний эрэлт өссөн.
МҮХАҮТ-ийн Ерөнхийлөгч Б.Лхагважав: 2009 онд мөн л ийм асуудал тулгарч, төрөөс татаас өгөх замаар гал унтрааж байсныг юуны өмнө сануулъя. 2011, 2012 онд ч мөн адил үйл явдал өрнөсөн. Энэ бүхэнд төр татварын бодлогоор шатахуун импортлогчдыг дэмжин, ам.долларын үнийг хямд барих зэрэг хүч хэрэглэсэн арга хэмжээ авсаар ирлээ. Ингэж чөлөөт зах зээлээс 8-9 жил их дайжлаа. Энэ нь явсаар одоо тэсрэх гэж байх шиг байна.
Хэрэглэгчдийн хэрэглээг танах замаар ААН-үүд эрх баригчдад нөлөөлөхөөр оролдож байгаа нь буруу. Учир нь уул уурхайн компаниуд шатахууны хомсдолтой нүүр тулаагүй байна. Тэд үйл ажиллагаагаа хэвийн явуулж байна. Импортлогчид өнөөдөр яагаад энд ирсэнгүй гэхээр тусгай зөвшөөрлөө хураалгах вий гэж айж байна. Мөн ОУВС-тай хамтарснаар манай улс нийт 3 тэрбум ам.долларын гадаад зээл авах үүдийг нээсэн. Энэ боломжоос хоцрох юий ч гэж эмээж байна.
УУЛ УУРХАЙН КОМПАНИУДАД ШАТАХУУН НИЙЛҮҮЛДЭГ НЭГ Ч ТҮГЭЭХ СТАНЦ ХААГААГҮЙ
Эдийн засгийн сэтгүүлчдийн "Өөрчлөгч" клуб 2018 оны эхний хэлэлцүүлгээ "Шатахууны үнэ ханш эдийн засагт үзүүлэх үр нөлөө” сэдвээр эхэллээ.
Уг хэлэлцүүлэгт УУХҮЯ-ны Түлшний бодлого зохицуулалтын газрын дарга Ч.Чулуунбат, МҮХАҮТ-ийн ерөнхийлөгч Б.Лхагважав оролцож байна.
Жижиглэн хэрэглэгчид хомсдолтой нүүр тулсан бол уул уурхайн компаниуд гэх мэт томоохон ААН-үүд хэвийн ажиллаж байна.
Манай улсад нийт 100 ААН шатахуун импортлох тусгай зөвшөөрөлтэйгээс одоо 87 ААН үйл ажиллагаа явуулж байна.
Гэвч шинэ оны дараахнаас жижиглэн худалдааны хомсдол үүсэж, зарим шатахуун түгээх станцууд борлуулалтаа хумин, засвартай хэмээн зарим станцаа хаасан. Мөн хамгийн өргөн хэрэглэдэг шатахуун болох АИ 92-ийн борлуулалт буурсан юм. Иймд шатахууны хангамж хэд хоногийн нөөцтэй байгаа, үнэ өсвөл ямар хэмжээтэй өсөх, өсөх бодит үндэслэл бий юу зэрэгт хариулт авахаар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулжээ.
УУХҮЯ-ны Түлшний бодлого зохицуулалтын газрын дарга Ч.Чулуунбат: 2016 оны наймдугаар сард Засгийн газрын тогтоолоор Шатахууны үнийг зохицуулах зөвлөлийг төр, хувийн хэвшил, иргэний нийгмийн байгууллагын оролцоотой (нийт 9 гишүүнтэй) байгуулсан. Бид нийт 8 удаа хуралдсан. Энэ зөвлөл хуралдаад зөвлөмж гаргадаг. Бид хамгийн сүүлд буюу энэ сарын 9-нд хуралдаад өргөн хэрэглээний бүтээгдэхүүн болох А 80, 92 түлшний үнэ, хангамжийг хэвээр үлдээх, Евро 5, дизель түлшний үнийг хэрэглэгчдэд дарамт болохгүйгээр, үе шаттайгаар зах зэлийн горимд шилжүүлэх шийдвэр гаргасан. Эс бөгөөс хангамжид саатал үүсэх эрсдэлтэй. Хэрэглэгч тодорхой ачаалал үүрэхээс өөр аргагүй. Валют руу шилжүүлбэл нэг литр авто бензиний үнэ 67-70 цент буюу бусад улс орнуудын үнээс доогуур байна. Дэлхийг дунджаас 3 цент доогуур.
Зөрчлийн тухай хууль өнгөрсөн долдугаар сараас хэрэгжиж эхэлснээр өдрийн цагаар шатах, тослох материал түгээхийг хоригложээ. Иймд түгээлт саатан, авто бензиний эрэлт өссөн.
МҮХАҮТ-ийн Ерөнхийлөгч Б.Лхагважав: 2009 онд мөн л ийм асуудал тулгарч, төрөөс татаас өгөх замаар гал унтрааж байсныг юуны өмнө сануулъя. 2011, 2012 онд ч мөн адил үйл явдал өрнөсөн. Энэ бүхэнд төр татварын бодлогоор шатахуун импортлогчдыг дэмжин, ам.долларын үнийг хямд барих зэрэг хүч хэрэглэсэн арга хэмжээ авсаар ирлээ. Ингэж чөлөөт зах зээлээс 8-9 жил их дайжлаа. Энэ нь явсаар одоо тэсрэх гэж байх шиг байна.
Хэрэглэгчдийн хэрэглээг танах замаар ААН-үүд эрх баригчдад нөлөөлөхөөр оролдож байгаа нь буруу. Учир нь уул уурхайн компаниуд шатахууны хомсдолтой нүүр тулаагүй байна. Тэд үйл ажиллагаагаа хэвийн явуулж байна. Импортлогчид өнөөдөр яагаад энд ирсэнгүй гэхээр тусгай зөвшөөрлөө хураалгах вий гэж айж байна. Мөн ОУВС-тай хамтарснаар манай улс нийт 3 тэрбум ам.долларын гадаад зээл авах үүдийг нээсэн. Энэ боломжоос хоцрох юий ч гэж эмээж байна.